fbpx

Hoe krijg je weer zin in elkaar? 6 tips

drs. Misha Blom

drs. Misha Blom

psycholoog en theatermaker

”Mark is een lieve man. Hij is grappig, slim;  hij is hartstikke goed voor de kinderen. Ze zijn stapelgek op hem. Ik zou me echt geen betere man kunnen wensen. Maar er een ding, dat me toch wel heel erg dwarszit. Zoals gisterenavond toen we in bed lagen, en hij mij op mijn rug begon te kussen. Ik weet dat hij met me wilde vrijen, maar heel eerlijk gezegd, had ik gewoon geen zin. Weer niet.  Ik dacht alleen maar ‘hou alsjeblieft op met dat gesabbel’.
Dus draaide ik me heel voorzichtig van hem af. Arme ziel; hij gaf me nog een kusje op voorhoofd, om zich vervolgens weer op zijn eigen deel van het bed neer te storten.  Ik had er natuurlijk meteen spijt van  En ik snap er ook helemaal niks van. Toen we elkaar leerden kennen, wilde ik wel seks met hem. En nu heb ik er helemaal geen zin meer in. ‘Wat is er mis met mij?’”

–  Petra

Het verhaal van Petra en Mark staat niet op zichzelf. Het blijkt dat bij heel veel stellen de zin in seks na verloop van tijd afneemt. De relatie wordt gewoon anders; de nieuwigheid is er van af. De lustgevoelens die je in het begin voelde als je partner je een kus gaf of je lichaam streelde, verdwijnen. Of beter gezegd: ze komen niet meer vanzelf.

Even heel onromantisch gesteld, komt dit meestal doordat de relatie in een soort bedrijf verandert, vol met dagelijkse taken en verantwoordelijkheden. We staan op, brengen de kinderen naar school, gaan naar ons werk, rijden terug naar huis, koken, brengen de kinderen naar bed, doen nog wat administratie. En ploffen uitgeteld neer op bed, om de volgende dag de hele riedel weer te herhalen. En dit minstens 5 dagen per week.
Er is nog amper tijd voor elkaar. Zo zonde.

Hoe krijg je weer zin in seks, in je partner, in elkaar? 6 tips

1. Ga op onderzoek uit; wacht niet tot de passie jou overkomt, zoek haar zelf op

Om weer zin in seks te krijgen, moet je je er voor open stellen om nieuwe dingen uit te proberen.  Niemand raakt spontaan opgewonden. Creëer de juiste omstandigheden om het verlangen in elkaar weer aan te wakkeren.  Je kunt gedurende de dag bijvoorbeeld:

En dan:

Wie weet waar dat toe leidt…Je kunt er samen wat aan doen om dat gevoel van seksuele opwinding weer terug te halen. Het is net als sport. Om goed te worden in voetbal, moet je misschien iets vaker naar het voetbalveld gaan, iets vaker naar voetbalwedstrijden kijken, en iets meer over de speltechnieken lezen. En dan zul je eens zien wat er gebeurt!

2. zorg goed voor je eigen lichaam

De essentie is dat je met je eigen lichaam bezig bent en jezelf aantrekkelijk voelt. Maak contact met je lichaam. Door bijvoorbeeld uitgebreid te douchen, jezelf te strelen, en aandacht te besteden aan je uiterlijk. Zorg dat je lekker ruikt. Vrij ook met jezelf (masturbeer). Tip: geef je partner hierbij een plek in je verhaal, zodat hij of zij geassocieerd raakt met seksuele opwinding, wat het gemakkelijker maakt om de lust bij elkaar te ervaren.

GA HET OOK AAN
EEN RELATIECRISIS IN THEATER
DICHTERBIJ

de magische theaterproductie over de liefde
die qua vorm en impact met niets te vergelijken is

3. prikkel je zintuigen

Door heel bewust te kijken, proeven, ruiken en voelen word je mindful. Als je muziek luistert, doe dit bijvoorbeeld met je ogen dicht, zet de muziek hard en geniet. Zorg dat je in de stemming raakt en jezelf echt loskoppelt van de dagelijkse sleur.

Het is net als sport. Om goed te worden in voetbal, moet je misschien iets vaker naar het voetbalveld gaan.

4. prikkel je fantasie

Maak een lijst met erotische speeltjes. En deel deze lijst met elkaar. Wat lijkt je fijn? Welke stoute gedachten heb je erbij? Opwinding begint in het hoofd. Ga bij jezelf na wat je nodig hebt om seksuele opwinding te ervaren en zin te krijgen. Bedenk voor jezelf opwindende verhalen en geniet van de opwinding. Als je dit regelmatig doet, raak je gemakkelijker opgewonden op de momenten dat je partner er zin in heeft. Je bent als het ware al een beetje ‘warm gelopen’. 

5. zorg voor een opwindende sfeer

Geef elkaar eens een massage. Niet omdat dit perse ergens toe moet leiden. Maar ben met elkaar bezig. Investeer in een fijn moment. Zet de kaarsjes aan, streel elkaars lichaam met massageolie, zet fijne muziek op. Dit is jullie moment. Waarbij niks moet en alles mag.

6. zorg ervoor dat je zo ontspannen mogelijk bent

Doe bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen samen. Stress is een enorme sekskiller. Je maakt hormonen aan als cortisol wat een remmende werking heeft op je seksdrive. Kortom, maak goede stoffen aan, ontspan, ontstress.