fbpx

Hoe word je weer verliefd op elkaar? 6 gouden tips

drs. Misha Blom

drs. Misha Blom

psycholoog en theatermaker

Ze ziet hem daar zitten, in de hoek van de bank. Ze hebben weekend, en ze zou zo graag weer eens iets leuks met hem doen. Maar hij is moe. Hij heeft geen zin. Dit zei hij vorige week ook al, denkt ze bij zichzelf. Ze kijkt uit het raam, en vraagt zich af: is dit het dan? Gaan we de komende 25 jaar nog zo door? Op de automatische piloot? Ze moet er niet aan denken. Daar op straat, ziet ze een jonger echtpaar lopen. Ze hebben duidelijk plezier, en lachen wat af.
Het voert haar terug in de tijd, toen hij haar écht zag staan. Voor de deur stond om haar mee te nemen voor een lange wandeling aan zee. Waar ze picknickten tussen de duinen, en vreeën tot de zon onderging. Wat was ze verliefd! Het was alsof ze in een andere wereld zat. Waar is die tijd gebleven? Ze wil het terug, maar weet niet hoe.

Het is heel normaal dat de opwinding van het begin verdwijnt, en het een beetje saaier wordt. Het vergt teveel van het lichaam om net zoveel adrenalinekicks als in het begin van de relatie te blijven voelen. Dus raken we in een heel andere toestand; onze hartslag daalt als we bij elkaar zijn. We voelen ons comfortabel en vertrouwd met elkaar. Vaak dreigt het allemaal iets te gemakkelijk te gaan en worden we passief. En dat is nu juist, wat er niet moet gebeuren.

Daarom: zes gouden tips, om die gevoelens van verliefdheid weer terug te krijgen.

1. Doe iets waarmee je laat blijken dat je partner belangrijk is voor jou

Doe iets onverwacht voor je partner; neem zijn wasbeurt over, of haal de kinderen een keertje uit bed. Door dat te doen, geef je je eigen hersenen het signaal dat je partner belangrijk voor je is. En nog mooier… je maakt je partner blij en die zal daar dus positief op reageren. Gewoon even zijn lach te voorschijn toveren, brengt waarschijnlijk weer iets van dat oude ‘magische’ gevoel in je terug.

2. Ontwikkel je ook als individu, los van jouw relatie.

Vaak als je het gevoel hebt dat de relatie is ‘uitgeblust’, denk je dat dit komt doordat jullie uit elkaar zijn gegroeid. Echter, in werkelijkheid ben je je juist teveel gaan identificeren met jouw relatie, en ben je vergeten wie je zelf eigenlijk bent. Ga dus juist iets doen, waar je partner helemaal geen interesse in heeft. Ga bijvoorbeeld op een kookclub, of bij de plaatselijke toneelvereniging (juist als je weet dat hij niets heeft met toneelspelen). Het gevolg is, dat hij je weer meer gaat zien als een zelfstandig individu, met eigen interesses en behoeftes. Dat is doorgaans toch een stuk opwindender, dan over alles hetzelfde denken en voelen.

GA HET OOK AAN
EEN RELATIECRISIS IN THEATER
DICHTERBIJ

de magische theaterproductie over de liefde
die qua vorm en impact met niets te vergelijken is

3. Vraag jezelf af wat je partner nodig heeft

Als je je niet verbonden voelt met je partner, komt dat vaak doordat er een nare gebeurtenis uit het verleden tussen jullie in staat. Je ziet jezelf als slachtoffer en je partner als dader. Een dergelijk slachtoffer-perspectief helpt je niet, en zorgt er juist voor dat jullie verder van elkaar verwijderd raken.


Stel je zelf daarom een aantal vragen: Hoe gaat het met hem? Wat heeft hij nodig ? Hoe kan ik hem daarbij helpen ? Je partner zal zich daardoor ook meer verbonden met jou voelen.

Vaak als je het gevoel hebt dat de relatie is ‘uitgeblust’, denk je dat dit komt doordat jullie uit elkaar zijn gegroeid. Echter, in werkelijkheid ben je je juist teveel gaan identificeren met jouw relatie, en ben je vergeten wie je zelf eigenlijk bent.

4. Verdiep je weer even ‘echt’ in elkaar en vergeet niet te lachen

Leg je telefoon weg, zet de tv even uit, ga zitten, en praat met elkaar:

5. Ga opnieuw op een spannende date

Zet het in je agenda: een avondje uit, alleen jullie 2, zonder kids, zonder vrienden.
Sta open voor elkaars ideeën over jullie avondje uit. Dan is het voor jullie allebei even opwindend en verrassend.

6. Schrijf in 15 minuten alle dingen op, waarmee jouw partner jouw leven heeft verrijkt

Vroeg of laat beginnen we alle goede dingen van de relatie (en onze partner) voor lief te nemen. Schrijf juist die dingen op, die je partner voor jou betekent. Dingen die jij fijn vindt. Het gevolg is dat je de goede momenten gaat koesteren en de opwinding voelt terugkomen. Je krijgt weer zin in de toekomst! Schrijf bijvoorbeeld op: ‘’Hij is zo leuk met de kinderen’’, of ‘’hij heeft mij geleerd, dat ik van mezelf mag houden’.

En? Voel je de vlinders al terugkomen?