fbpx

hoe herstel je van een relatiebreuk? 6 gouden tips

drs. Misha Blom

drs. Misha Blom

psycholoog en theatermaker

Herstellen van een relatiebreuk is pijnlijk en ingrijpend. Je komt terecht in een stortvloed van emoties. Emoties die zomaar ineens boven komen drijven, zonder duidelijke samenhang. Het ene moment mis je hem vreselijk. Het andere moment ben je woest op hem. Hoe kon ie het uitmaken. Het is allemaal zijn schuld! Om vervolgens weer in huilen uit te barsten, en daar niet mee te kunnen stoppen. Je wordt er gek van. Het voelt, alsof je het niet aankan. Alsof.. je van de aardbodem wilt verdwijnen.

Welkom in de wereld van het liefdesverdriet. We kennen het allemaal. Later kijken we erop terug en denken, ‘Heb ik me om hem nou zo verdrietig gevoeld.’ Achteraf, is dat natuurlijk makkelijk praten.

Geloof me als ik je vertel dat je het aankunt. Hoe slecht je je op dit moment ook voelt, het wordt echt beter. Dus ga jezelf nu niet bezatten, volstoppen met slecht voedsel of verstoppen in bed voor je vrienden of familie.
Nee, je gaat jezelf wapenen!

Hoe?

Je gaat die dingen doen, die goed voor je zijn; die jou gaan helpen in je nieuwe leven als single. Dingen waarvan je weet dat ze je op langere termijn sterker zullen maken. Sterk genoeg om, als je dat wilt, een nieuwe relatie in te stappen, een verbintenis aan te gaan, zonder jezelf te verliezen.

Hieronder heb ik 5 gouden tips voor je. Lees ze door en pas ze toe. Je hebt rouwarbeid te verrichten. Maar dit gaat je lukken.

1. Vermijd communicatie met je ex

Als je relatie is uitgegaan, is het heel normaal dat je weer bij je ex wilt zijn. Samen op de bank zitten, in bed liggen, noem maar op. Gewoon dat alles weer is, zoals het was.

Maar dit is waarschijnlijk nu net datgene wat je niet moet doen. Je zou hoogstwaarschijnlijk weer in dezelfde valkuilen stappen, en daardoor verder van jezelf af komen te staan.

Om ‘af te kicken’ is het het beste om de communicatie met je ex de eerste tijd op alle fronten af te kappen. Een duidelijke ‘break’, zorgt ervoor dat je niet in al de emoties blijft rondcirkelen.
Spreek dus met jezelf af, dat je bijvoorbeeld 30 dagen geen contact zult zoeken met je ex. Of dat je ook maar iets opzoekt, wat je aan je ex doet herinneren.

2. Probeer je gevoelens niet te verdoven; ga er mindfull ‘doorheen’

Vermijden van je gevoelens, betekent dat je niet daadwerkelijk kunt herstellen van de relatie. Verdriet, pijn, boosheid, frustratie, angst, haat; ze horen allemaal bij jouw verwerkingsproces. Jouw rouwproces. Probeer er daarom bewust doorheen te gaan. Kijk wat het van binnen met je doet.
Probeer je gevoelens niet te verdoven met eten, drugs, alcohol of seks. Behalve dat het je alleen maar verder van jezelf verwijdert, is het ook risicovol gedrag. Je zult je er alleen maar slechter doorvoelen.

GA HET OOK AAN
EEN RELATIECRISIS IN THEATER
DICHTERBIJ

Al meer dan 350.000 singles en stellen
beleefden de kracht van
psychologie in theater

3. Bekijk de relatie en je ex op een gezonde, realistische manier

Het idealiseren van je ex, kort nadat de relatie is uitgegaan, is een normale reactie. Het is een makkelijkere manier van omgaan met de harde werkelijkheid: dat je ex ook minpunten had. Of erger nog, dat hij niet op dezelfde manier van jou hield, als jij van hem.

Wees je ervan bewust: dat je ex niet op dezelfde manier van jou hield, betekent niet dat je niet waard bent om van gehouden te worden.

Het haten van je ex zal er ook niet voor zorgen dat je gelukkiger wordt. Hoe verleidelijk het ook is, om je ex in een kwaad daglicht te stellen bij anderen, het zal je niet helpen. Behalve dat het je er niet aantrekkelijker op maakt voor de buitenwereld, trekt het je psychologisch naar beneden, terwijl je er eigenlijk bovenuit zou moeten stijgen.

Gevoelens van schaamte leiden er wellicht toe, dat je denkt: wat was deze relatie toch een mislukking. Maar dat is anders als je bedenkt, dat je op enig moment echt verbonden hebt gevoeld met je ex, en je in kwetsbaarheid, liefde hebt kunnen geven en ontvangen. Kortom, je hebt er alles aan gedaan, om deze relatie te doen slagen. Niets om je voor te schamen.

Als tip wil ik je meegeven: zie je ex gewoon als mens, met zijn goede en minder goede eigenschappen. Hij heeft waarschijnlijk net als jij geprobeerd het beste uit jullie relatie te halen. De positieve energie die dergelijke gedachten opleveren, is goed voor jouw herstelproces.
Je maakt ruimte voor de vraag: wat zijn mijn valkuilen geweest toen ik in deze relatie zat en welke lessen kan ik daaruit trekken voor de toekomst?

Dat je ex niet op dezelfde manier van jou hield, betekent niet dat je niet waard bent om van gehouden te worden.

4. Wees lief voor jezelf, en ontwikkel jezelf buiten een relatie

Wees je ervan bewust dat je ego en zelfvertrouwen door het uitgaan van de relatie al een flinke klap hebben gekregen. Maak het dus niet erger. Stel jezelf de vraag: hoe zou jij reageren op een goede vriend, wiens relatie uit is gegaan? Waarschijnlijk vol compassie. Doe dat dus ook naar jezelf.
Ga nu een stap verder: omarm jezelf, en ontwikkel jezelf. Ontwikkel jezelf op jouw interessegebieden: ga naar die ene acteerles, waar je vroeger zo graag heen wilde, schrijf je in bij die leuke kookclub in de stad. Je zal nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe dingen doen. En dat is leuk, je kunt voorruit. En je hebt minder tijd om over je ex na te denken… hoe mooi is dat.

5. Stap niet te snel in een nieuwe relatie

Een tijd single blijven, is de beste manier om er zeker van te zijn dat je niet impulsief, zomaar een nieuwe relatie in zal stappen, die gedoemd is te mislukken.
Kijk dus kritisch terug naar de relatie met je ex, en stel je zelf de volgende vragen: waar ging het niet precies zoals gehoopt, en wat zou ik de volgende keer anders doen ?

6.Accepteer en respecteer dat herstellen tijd nodig heeft; dan zal je op jouw eigen manier groeien en genezen

Wees je er van bewust, dat jouw herstelperiode tijd nodig heeft, en het misschien langer duurt dan bij die ene vriend of vriendin die hetzelfde is overkomen. Bij de herstelperiode horen specifieke stadia, en stappen. Accepteer en respecteer de weg naar herstel, en dan zal je op jouw eigen manier groeien en genezen.

Ik wens jou heel veel sterkte bij jouw proces.